Przejdź do głównej zawartości

Massdrop Plus Recenzja



Massdrop czyli platforma sprzedażowa łącząca entuzjastów (audio, gadżetów outdorowych czy mechanicznych klawiatur) oferował już wielokrotnie słuchawki będące zmodyfikowanymi wersjami znanych słuchawek od uznanych producentów jak Fostex, Sennheiser czy AKG. Pierwszy raz jednak zaoferowano słuchawki które w całości zostały zaprojektowane oraz zbudowane bezpośrednio przez Massdrop. Pomysłem było zrobienie słuchawek grających jak UERM (Ultimate Ears Reference Monitor) i Etymotic er4s tyle ze z kawałem porządnego basu. Po roku R&D powstały słuchawki dokanałowe Massdrop Plus.


Maluteńkie pudełko w którego wnętrzu znajduje się równie malutka skrzyneczka ochronna. W środku znajduje się cały arsenał tipsów, przyrząd do czyszczenia oraz oczywiście same słuchawki. Czysto schludnie ale bez szaleństw.




Projekt i podejście bardzo ciekawe ponieważ przy obudowach zdecydowano się na druk 3d w kształcie uzyskanym z uśrednienia odcisków różnych osób dla słuchawek typu custom. Efekt wygląda tak że słuchawki wyglądają jak półprzeźroczyste CIEMy (custom in ear monitor) tyle że są plastikowe. W środku zamknięto 3 przetworniki armaturowe od Soniona w 2 drożnej konfiguracji (2 drivery dla basu i 1 dla średnich i wysokich). Kabel oczywiście odpinany, zdecydowano się na wycofane gniazda 2 pin i trzeba brać pod uwagę przy ewentualnej zmianie kabla że wtyczki muszą być do takich gniazd przystosowane. Większość producentów CIEMów jednak również decyduje się na takie rozwiązanie więc nie ma problemu z dostępnością niefabrycznych wtyczek i gotowych kabli.


 

Słuchawki wpasowują się idealnie w ucho, są bardzo wygodne oraz oferują bardzo dobrą izolację. Szkoda że producent nie zdecydował się na dołożenie do pakietu tipsów Spinfit CP100 ponieważ na nich moim zdaniem brzmią najlepiej. Kabel niestety sprawia dość słabe wrażenie użytkowe. Plącze się i w dotyku jest mocno plastikowy. Obecny jest też efekt mikrofonowy jednak w dużej mierze niwelowany przez noszenie kabla za uchem.



Brzmienie:

Trzeba mieć na uwadze że MDP (Massdrop Plus) są bardzo wrażliwe na impendacje źródła. Z odtwarzaczami oferującymi poniżej 1 ohma słuchawki brzmią tak jak brzmieć powinny, jednak już powyżej 2 ohmów bas zaczyna żyć własnym życiem i tworzy bezkształtną masę. Jeśli Twóje źródło ma kilka ohmów na wyjściu koniecznie będzie użycie przejściówki typu iFi iEMatch.

Ciężko w prosty sposób opisać Massdrop Plus i bynajmniej nie jest to spowodowane tym że brzmienie jest dziwne czy pokombinowane. Mamy tutaj coś co można określić jako perfekcyjna mieszanka 3 różnych filozofii grania:

- studyjna neutralność, duży nacisk na bycie poprawnym

- analityczność i duża moc wyciągania detali

- podkoloryzowany przekaz nastawiony na fun.

Gdyby zrobić "torcika" z tych 3 stylów MDP były by dokładnie na ich łączeniu.

Wysokie tony bardzo dobrze zaznaczone o bardzo wysokiej kulturze własnej. Nic nie szeleści, nic nie kłuje – super rozciągnięte ale nie nazwałbym ich podbitymi. Nie wychodzą przed szereg, nie narzucają się, robią swoje wyciagając mase detali ale nigdy nie są męczące. Talerze i werbel brzmią dokładnie tak jak powinny. Średnica jest praktycznie na tym samym poziomie co wysokie do tego jest perfekcyjnie dociążona ale nie gęsta. Średnica i soprany nie walczą ze sobą tylko razem tworzą harmonijną i spójną całość. Damskie wokale posiadają nadal tą wspaniałą cechę do przyprawiania o gęsią skórkę na rękach jednak nie wybijają się przed szereg. Nie są wyciągane też sykliwości i inne ostrości. Jeśli syblianty są w nagraniu to MDP powiedzą nam o tym jedynie tak jakby ledwo zauważalnym gestem.

Bas to jedyny zakres przy którym można powiedzieć że został podkoloryzowany. Na szczęście nie przesadzono i został on podbity w bardzo liniowy sposób co dało efekt stanowczy jednak nadal w dobrym guście. Bas ma pełny charakter z dobrym zejściem, mocnym uderzeniem, nigdy nie traci kontroli ale też nie jest dominujący – robi swoje podkreślając walory średnicy i wysokich. Nie jest epicki pod względem jakości ani ilości, jest po prostu bardzo dobry.

Neutralne wysokie i średnica podprawione sporym basem dały całościowo dźwięk bardziej przyciemniony, bardziej masywny, gładszy i spokojniejszy charakterem od analitycznych skalpeli jednak nadal nie są studyjni nudziarze. Z jednej strony mamy poprawność i nieefekciarskość z drugiej nadal bardzo dużą muzykalność i dodający wesołości bas. Muzyczna esencja przekazywana jest w sposób zwarty bez rozbijania jej na atomy i rzucania czymkolwiek w twarz. Ogrom detali podawany jest tak jakby przy okazji. Muzyka płynie a my nadal mamy doskonały wgląd w nagranie, jednocześnie bez popadania w analityczność. Można się albo skupić na detalach albo po prostu dać się ponieść muzyce bez analizy. Myślę że takie zestrojenie to maksymalnie podkoloryzowany przekaz który nadal można nazwać w miarę neutralnym, a wiec poprawnym i nieprzekłamanym.

Przestrzeń nie jest bardzo duża na szerokość, za to dosyć głęboka. Holografia i przestrzenne efekty 3d stoją za to na bardzo wysokim poziomie. Instrumenty są świetnie rozplanowane w przestrzeni i mają bardzo zaznaczoną fizyczną obecność. Rozdzielczość, separacja oraz przejrzystość są doskonałe pomimo nierozjaśnionego przekazu i nie za dużej przestrzeni.




Porównania:

Etymotic Er4xr - legendarne już, jednoprzetwornikowe absolutnie płaskie, tutaj w wersji z nieco podniesionym, bardziej uniwersalnym basem. W bezpośrednim porównaniu er4xr są dużo jaśniejsze, z o wiele mniejszym basem zaznaczonym bardziej w midbasie z bardzo słabo zaznaczonym choć nadal wyczuwalnym subbasem. Błyszczące górne rejestry er4xr przy okazji wyciągają wszelkie niedoskonałości nagrań. Słychać że nie domagają też w ciężkiej muzyce. Co prawda taka Metallica jest już spokojnie słuchalna (na er4s to niestety karykatura) jednak nadal czuć że nie jest to dokładnie to co powinno. Massdrop oferują znacznie więcej w kwestii basu i ogólnej masy jednocześnie nie podkreślając tak często słabo zrealizowanych talerzy w metalu. Jest świetnie oddana stopa perkusyjna oraz autentyczna ściana dźwięku w gitarowych riffach. W lżejszych gatunkach oraz lepiej zrealizowanych płytach jaśniejsze, bardziej zwiewne i surowe podejście er4xr  jest bardziej stosowne. Nie da się jednak nie zauważyć że MDP poza bardziej masywnym dźwiękiem posiadają tez lepszą rozdzielczość oraz trójwymiarową przestrzeń. Er4xr serwują moc detali prosto na tacy gdzie w MDP nie jest to takie oczywiste i trzeba się bardziej wsłuchać.


Campfire Vega – kilkukrotnie droższa konstrukcja oferuje brzmienie o wiele bardziej nastawione na fun. Ostro podkręcony, super masywny jednocześnie o zadziwiającej kulturze bas w połączeniu z pięknie iskrzącymi sopranami to bardzo efektowny dźwięk. Nieco wycofana średnica o bardzo organicznym brzmieniu przyciemnia ogólny przekaz i tutaj MDP wydają się jaśniejsze, równiejsze, bardziej powściągliwe zarówno na górze i dole. Z całą pewnością MDP oferują bardziej uniwersalne, referencyjne i równiejsze strojenie kładąc tylko stosunkowo lekki nacisk na bas, jednak trzeba przyznać że Massdrop ustępują zarówno jeśli chodzi o rozdzielczość jak i wielkość przestrzeni. Różnica jednak jeśli chodzi o ogólny poziom jakościowy jest znacznie mniejsza niż sugerowała by to cena.


Inear Prophile 8 – nie da się ukryć że technicznie Prophile 8 stoją wyżej pod każdym względem oferując również neutralne strojenie jednak mając wyższą rozdzielczość, ogromną przestrzeń oraz większą swobodę w oddawaniu niuansów. Brakuje im jednak blasku w najwyższej oktawie oraz nazwałbym to zacięcia to bycia porywającym. MDP przegrywają jeśli chodzi o techniczną perfekcję jednak oferują bardziej ekscytujące brzmienie poświęcając odrobinę z bycia poprawnym na rzecz dawania większej radości.




Massdrop dostarczył dokładnie taki produkt jak obiecywał czyli brzmienie neutralne z podbitym basem. Bas został podniesiony liniowo w całym zakresie a więc nieznacznie tylko został zachwiany neutralny charakter. Oferują przy tym bardzo wysokiej próby, jednak nadal kulturalne brzmienie idealnie balansując pomiędzy bezwględnym wyciąganiem detali, studyjną poprawnością, a dawaniem czystej przyjemności. Rozczarowani mogą być fani efektownego brzmienia bo to nie słuchawki dla nich. Jeśli chcesz neutralnej poprawności ale nie chcesz rezygnować z muzykalności to słuchawki dla Ciebie. Podobnie jeśli czujesz potencjał w Etymotic er4 jednak ilość basu jest dla Ciebie zbyt mała MDP to również sprzęt któremu powinieneś się przyjrzeć z bliska. Przy niewygórowanej kwocie otrzymujemy produkt który dosłownie depcze już po piętach konstrukcjom z przedziału 4-5tys zł a do tego oferuje mocno uniwersalne brzmienie.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ibasso DX120 Recenzja - Mniej znaczy więcej

Ibasso kontynuuje odświeżanie portfolio również w niższych progach cenowych i tak po niemal roku od pierwszych zapowiedzi w końcu zmaterializował się DX120. Urządzenie tańsze, uboższe w funkcjonalność oraz wyraźnie mniejsze od krewniaków z wyższymi numerkami, a więc wydawało by się oferujące również niższą jakość dźwięku. Nic bardziej mylnego. Bohater recenzji jest idealnym przykładem że pieniądze nie grają.

Jako że u Ibasso zmiany dźwiękowe wraz ze zmianami oprogramowania to nie nowość, zaznaczam że urządzenie testowałem na oprogramowaniu z numerkiem V2.0.0

Wygląd i budowa:

Wraz z odtwarzaczem w niedużym pudełku znajdziemy:

- kabelek do wygrzewania wyjścia słuchawkowego
- kabel USB
- kod zniżkowy do wykorzystania w sklepie hdtracks.com
- przejściówka z mini jack na coaxial
- ochronna szybka do naklejenia na plecki, z przodu naklejona jest już fabrycznie
- silikonowe etui, a w zasadzie bumper ponieważ nie chroni ani plecków ani ekranu.



Wygląd całkowicie nowatorski z płynnie zaokrąglon…

Ibasso DX150 Recenzja - Złoty Środek

Ibasso to jeden z czołowych producentów przenośnych odtwarzaczy muzycznych z Państwa Środka. Do niedawna super popularne odtwarzacze jak DX50 oraz DX90 pokazały że również mniej zamożne osoby może być stać na dźwięk naprawdę wysokiej klasy. Po paru cichszych latach Ibasso znowu bryluje na salonach. Nasz dzisiejszy bohater Ibasso DX150 został zaprezentowany kilka miesięcy temu wywołując nie małe zamieszenie tworząc nawet sporą konkurencję o wiele droższemu przecież, flagowemu DX200 ledwie w zeszłego roku.

Częstotliwość z jaką Ibasso wypuszcza aktualizację do swoich odtwarzaczy, a przede wszystkim zmiany przez nie wprowadzane również w sferze dźwiękowej obrosły już w legendy niemal tak duże jak te o awaryjności wysokich modeli słuchawek Grado. Z tego powodu na wstępie pragnę zaznaczyć że sprzęt był przeze mnie testowany na oprogramowaniu 2.10.275.

Wygląd i budowa:

Pudełko całkiem standardowe - bez szaleństw. W środku poza samym odtwarzaczem:
- tradycyjnie u Ibasso kabelek do wygrzewani…

Etymotic ER3SE oraz ER3XR Recenzja - Budżetowa Referencja

Etymotic to firma która wynalazła słuchawki dokanałowe, a wprowadzony w 1991 roku model ER4 wykorzystujący przetwornik armaturowy był tak przełomowy że produkowany jest z niewielkimi zmianami do dziś. Przez cały ten czas Etymotic nie poddaje się zmiennym modom i jest wierny swojej filozofii, a więc dostarczaniu referencyjnego, najdokładniejszego i możliwie najmniej podkoloryzowanego dźwięku. Nie będę ukrywał że jestem ogromnym fanem Etymotic i posiadam od wielu lat flagowe Er4-pt oraz Er4XR które to może nie w każdym aspekcie ale są w stanie dotrzymać kroku, a nawet wyprzedzić o wiele droższą multiprzetwornikową konkurencję. Nie dawno zostały zaprezentowane nowe, nieco niżej pozycjonowane modele ER3SE oraz ER3XR wedle zapewnień, oferujące jakość nie dostępną wcześniej na tym pułapie cenowym.

Tak jak w przypadku ER4 tak i ER3 oferowane są w dwóch równorzędnych wersjach a różnica polega na niedużym i liniowym podniesieniu basu w całym jego zakresie. Co ciekawe, Etymotic to nie firma r…